söndag 29 augusti 2010

Födelsedagsfirande med pippi

Tidigt på morgonen blev H uppvaktad med sång och kaffe och ett stort och tungt paket. Ja, ni vet ju att där i fanns fågelhuset jag köpte på Bredaryds marknad. Han blev överraskad och glad. Nu ser vi med spänning fram emot att sätta upp det i trädgården och se om det fungerar så bra som har utlovats. Skivorna skall sitta där så inte fröerna blåser ut och blir blöta.
Resten av dagen var förberedelser till firandet innan hela "tjocka familjen" kom. Jag tror att de flesta var mätta och nöjda när de åkte hem. Ibland är det svårt att veta vad som går hem i matväg hos de små gästerna, favoriterna växlar, men ett säkert kort är baguetter.

När det blir vardag igen skall jag göra mina "hemuppgifter" till kursen. Alla tyger skall tvättas och strykas och sedan rullas upp på rullar. Jag får försöka få tag på något lämpligt till det.
Det är svårt att välja tyger som passar ihop men dessa skall ingå i ett täcke men som jag själv kallar för duk. Alla i kursen skall sy likadant fast naturligtvis i egna tygval. Det skall bli block med flera olika tekniker.
Vi är 8 deltagare med lite olika bakgrund i sömnadsvana men efter första gången tror jag att vi får en mycket roliga och trivsam höst tillsammans.
Skoj var att få lära sig lite om symboliken i det populäraste blocket som är just blockhuset. Det är uppbyggt i samma teknik som nybyggarna byggde sina blockhus i. Eldstaden i mitten får då sys i en stark färg, jag har valt det rutiga grön och oranga tyget. Från ena sidan syr man med ljust till mörkare färger, det är framför elden och på andra sidan från mörkt till ljusare tyg, det är bakom eldstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar