torsdag 2 december 2010

Korvstoppning


Här syns inga korvar eftersom de redan har hamnat i frysen. Igår gjorde vi, jag och H
5 m korv. Jag har provstekt den sista smeten idag, gott.
Nu skall jag bara ut och jaga upp lite färs till bra pris för att ha till köttbullar och ev en sorts korv till. Inte säkert att vi känner för att göra en sort till. Ibland vill man mer än vad man orkar.
Korvstoppning brukade vår duktiga och trevliga kursledare i lapptäcksteknik säga att hon utsatte oss för. Kursen tog slut i tisdags men jag har redan anmält mig till en fortsättningskurs efter jul.
Vi är inte färdiga med våra täcken än, vi skall quilta och sy på en avslutningskant hemma. Det är så spännande. Önskar mig lite lugn och ro till det, för det är tidskrävande.
Framtidstro, alltså onsdagsträffarna, är också slut. Blir inga mer träffar nu. Deltagarunderlaget är för litet.
Vår sista träff var på Gislaveds Industrimuséum. Oj, vad mycket som varit och passerat. Slamkryparna som vi hade på 50-talet gjordes på Gummifabriken och dockhuvuden av celluloid gjordes på Celluloiden. Både kul och vemodigt att se hur många idéer som funnits men också försvunnit. Lite av den framåtandan saknar jag nu.
Kanske svårare nu när "allt" finns.

3 kommentarer:

  1. Ja det har funnits många olika industrier i detta området genom tiderna.

    Ni frostade väl av frysen innan ni fyllde den med både korvar och köttbullar? *ler* Jag menar så det får plats något annat också.

    /Malin

    SvaraRadera
  2. Jadå, det har vi gjort. Är det något särskilt du tänker på?

    SvaraRadera
  3. Ja spritsar.....inte för att jag äter dem men Saga gör det garanterat.

    SvaraRadera