måndag 15 november 2010

Jul och ullmarknad


Det var en riktigt innehållsrik dag vi hade i lördags. Vi steg på bussen 9.45 och blev körda till Visslanda Värdshus inte långt från Huseby. Först kaffe och frallor och sedan ulldemonstration. Jag har väl haft lite negativa åsikter om detta men det var både givande och intressant att lära sig om ull från får och kameler. Vi fick veta om vikten att hålla musklerna varma för att inte få värk. Just detta har jag nog slarvat med under många år och på jobbet var det svårt att hålla värmen under vintern när temperaturen ofta låg på 15-16 gr under långa tider ibland.
Köpte en gördel som jag kan ha när jag fryser om ryggen.
Därefter ett fräscht och vällagat julbord, större än jag förväntat mig. Resan kostade ju bara 290:- för allt.

Mätta och goa kom vi sedan till det vackra Huseby. Det är Nordens största julmarknad. Där var mycket folk men inte trångt eftersom det är så stora ytor att röra sig på. Vi handlade lite korv och ost och en julbock fick följa med hem, men man kan också gå runt och titta på allt vad denna gård har att erbjuda.

Det var så vackert när alla ljusen tändes i mörkret, men min kamera klarade inte av att ta några bra mörkerbilder.
Resan hem gick snabbt och 19.30 var vi tillbaka efter en mycket trevlig julresa.

3 kommentarer:

  1. Vad mysig resan blev för er. Jag har aldrig besökt julmarknaden i Huseby, men det måste bli av ett annat år. Lite svårt att få tiden att räcka till nu. Nu kommer jag ihåg, apropå ulldemonstrationen........massageoljan ;) :D

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att ni kom iväg och ibland är det bättre att ha lite "lägre" förväntningar då blir man inte lika ofta besviken, med tanke på ulldemostrationen.

    /Malin

    SvaraRadera
  3. Låter mysigt med julmarknad. Imorgon blir det Jul på Liseberg för vår del.
    Sofie

    SvaraRadera