onsdag 28 april 2010

Cykeläventyr

Efter allt prat på TV och radio om att vi inte rör på oss tillräckligt,fick jag fram min cykel för att cykla till affären istället för att ta bilen. Turen skulle gå över mysiga Lövås. Jag hängde cykelkorgen bak på pakethållaren, lade en tygkasse, glasögonfodralet och plånboken däri. Sedan bar det av och ner till stora vägen där jag hoppade av cykeln för att invänta att det blev lugnt på vägen.
Ve och fasa, när jag slängde en blick bakåt var pakethållaren tom. Ingen cykelkorg så långt ögat kunde se. Det var bara att vända tillbaka uppför backen och titta så mycket jag kunde åt alla håll och kanter för att se om den låg i något dike. Hur i fridens namn kunde en stor cykelkorg försvinna? Inga konstiga personer eller bilar hade jag passerat eller blivit omkörd utav.
Med flåsande andning kom jag upp för backen och fick se vår bil som stod i en kurva, jag ringde hem för att få hjälp, och där stod cykelkorgen fint på vägkanten med allt kvar i korgen. Jag hade antagligen lyft av korgen med hälen när jag vände mig om för att titta på industrimuséet. Konstigt att jag inte hörde när den föll i backen.
Skam den som ger sig, jag hakade på korgen ordentligare denna gång och fortsatte min avbrutna cykeltur. Nu gick allt bra och nu hoppas jag på bra cykelväder för att kunna träna upp flåset.

1 kommentar: