onsdag 10 februari 2010

Solen är skymd för tillfället

Efter några dagars letande har jag fått fram bevis och betyg på vad jag gjort hitintills i livet.
Ringde på morgonen och pratade med en arbetsförmedlare som var jättetrevlig och menade på att man skall inte låta sig skrämmas av alla hot om indragen a-kassa som förekommer i alla sammanhang.
Med gott mod åkte jag först till facket och visade upp arb.givarintyg från BC och gick igenom kassakorten. Precis när jag skulle gå fick jag frågan, de 8 timmarna som är frånvaro, vad är det.
Jag svarade, jag var sjuk 1 dag. Jaha sa hon, då kan det påverka din dagspeng. Fick en klump i halsen av förskräckelse, det kan väl inte påverka. Nä, svarade hon då, det kanske inte har någon inverkan för dig.
Lite luttrad åkte jag vidare till AF. Visade mina papper som registrerades av samma person jag pratat med på morgonen. Allt ok tills vi kom in på söka jobb. Jag menade på att det räcker att söka jobb i Gvd kommun och i Gnosjö. Nej, du måste söka inom pendlingsavstånd, såsom Svenljunga, Tranemo och Värnamo. Han nämnde även Tranås. Annars förlorar du din akassa.
Jag hade tänkt att titta in på Rusta på vägen hem, men nej, jag ville bara hem och repa nytt mod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar