onsdag 25 maj 2011

Vårvindar friska och glatt humör


Upp i ottan och sedan skynda på för att vara klar för resan till Jönköping och sedan Hooks Herrgård med de äldre i vårt samhälle. Jag skulle också hämta mamma och se så hon var presentabel för dagen.
När vi kom tillbaka från morgonrundan jag och Albin såg jag att någon sökt mig på telefonen och jag kände att jag måste höra efter vem det kan vara.
Till min överraskning var det ett av våra äldreboende som undrade om bussen hämtade även hos dem eller om de skulle köra ner dem till bussen.
Vem? Vilka är det, fick jag fram. Jo, fem personer som satt resklara och väntade.
Lätt panik när det kom fram att ingen anmält dem. Ansvarig hade haft ledigt och ingen annan i personalen hade ringt.
Jag hade inte hjärta och säga annat än att det ordnar sig säkert med maten och i bussen finns det plats.
Tillslut kom vi iväg och mamma ombytt från gammal tunika från 80-talet till den nya söta jumpern och koftan som hängde i hennes garderob.


Sedan flöt det på riktigt bra och Fjällstugan är en fantastiskt fin och modern anläggning med utsikt ut över Vättern. Efter det körde bussen småvägar ner till Hooks Herrgård, men där blev det lite problem med en deltagare som ville åka hem istället för att gå in i byggnaden. Det slutade med att de fick in henne i hallen och där fick de sitta och äta. Inte så roligt precis.
Tack och lov gjorde mamma sitt yttersta och gick ner för en trappa för att vi sedan nere i en matsal alldeles vid sjökanten satt och njöt av den fina utsikten och den goda maten.
Tyvärr finns där ingen hiss och rullstolarna fick tas in från köksingången. Lite synd,men det är inte alltid lätt med tillgängligheten för personer som själva inte kan gå eller har andra handikapp.
Trots lite problem ibland en riktigt fin och härlig dag ute i friheten.

1 kommentar: