måndag 5 juli 2010

Framtid möter förlorad idyll

Fick sådan lust att bada igår och då är ju Bolmen inte så dumt. Köpte med oss goda baguetter och tog färjan över till Bolmsö. Där är ju numera så välordnat och vackert. Vid den nya småbåtshamnen bredvid färjlägret kan man både sitta och fika i skuggan av de stora ekarna och bada både sig själv och sin hund. Albin och jag tog premiärdoppet, men husse var badkruka.
Vid en liten promenad i den vackra men lilla campingen, där nästan alla platser var upptagna, konstaterade vi att det endast var en svensk vagn och resten tyskar och nederländare.

Hemvägen blev över ön och vidare till Hånger. Det var längesedan jag besökte mina morföräldras grav och jag hade glömt att alla häckar och buskar är borttagna på kyrkogården. Häckarna som morfar handklippte dubbelviken varje sommar. Det var ett slit men mycket vackrare. Nu är där kalt och ger ett övergivet intryck.


En ny fin väg med alldeles svart asfalt har dom fått genom kyrkbyn. Allt är utplanat och breddat, ingen slingrande byväg, utan en "köra så fort till jobbet som möjligtväg" istället.
Jag tycker det är alldeles förfärligt fult och trist. Vore kul att veta vad Hångerborna själva, unga som gamla tycker om nya vägen. Det är ju dom som bor och lever där.
Fast dom läser ju inte min lilla blogg.

4 kommentarer:

  1. Hejsan G
    Du vet Hånger är hemmaplaan för mig ju. Tror nog att Hångerborna gillar den asfalterade vägen. Men visst kan jag förstå att den lantliga idyllen försvann i o m den. Men det är så fint ute i "Hånger byn" har vänner som bor där. Med hästar och allt. Något som är nytt på kyrkogården är ju minneslunden. Hann ni titta på den? Ligger så vacket vid en liten söt hängbjörk!!
    Härlig utflykt ni gjorde! Kram!!!!

    SvaraRadera
  2. Det var även längesedan jag var i Hånger, tror inte jag varit där på en 7-8år.

    Bolmen är fint.

    SvaraRadera
  3. Minneslunden såg vi inte.Jag får väl ta en tur dit igen om ett tag.Det finaste med Hånger för mig finns ju inte kvar. Mormor och morfar.

    SvaraRadera
  4. Huset och trädgården verkar vara ganska likt, jag känner väl igen det.
    Sofie

    SvaraRadera